October 08, 2011

Jangan Tertipu !!!



Tepon berdering , ada panggilan masuk dengan number yang tidak diketahui . yang tulis pada phone just "Withheld" , ingatkan adik dari mesir kol but then...


Withheld  : helo ,ini syed bla bla bla punya number? (suara ala-ala loghat bangla cakap bahasa melayu)

aku      : tak la , salah number ni saya afiq 

Withheld : ini celcom , adakah number encik 013******* ?betolkah number encik ??

aku     : Ye betoi la tuh , awatnya??

Withheld : TAHNIAH !! number anda telah memenangi cabutan bertuah.hadiah merupakan wang tunai RM5000 .tahniah encik!! .

aku   :  =.="

Withheld : tahniah encik ,encik boleh la mengambil wang hadiah ini di mesin atm yang encik berdekatan ,kami akan bank in dengan segera . encik pakai bank apa untuk keluarkan duit?

aku  : huh ??

Withheld : encik boleh la pergi ke mesin atm sekarang juga untuk menunaikan wang hadiah ,bank apa yang encik guna??

aku : HSBC ( tiba-tiba nama bank itu ada kat otak )

Withheld : ok ,encik boleh pergi ke mesin atm sekarang ,kami nak tranfer sekarang jugak ..

aku : saya kat luaq ni ,mesin atm jauh .

withheld : ok2 , encik boleh bagitahu kat saya bila masa encik ada di mesin atm ,saya akan telefon semula .

aku  : ni makan dia !! ( letak tepon and off kan truih )

withheld : huh??halo halo?encik?? ( haha)

so moral value kat sini ,jangan percaya sebarang panggilan macam ni ,tambah-tambah dengan bangla ( sori saya tak bermaksud nak menghina) and orang yang kita tidak kenal . waktu tengah cakap kat telefon , kita boleh terdengar suara kita macam pantul dan bergema that means the caller atau pon mamat bangla tuh kol kita mengunakan panggilan dari internet untuk mengelak daripada dikesan oleh mana-mana pihak . Adik aku yang di mesir juga menggunakan panggilan dari internet kerana ia menjimatkan kos untuk bercakap dengan orang kat sini . waktu cakap dalam telefoon tadi , terasa seperti blur and macam layan ja bangla tu cakap ap . So precaution yang boleh diambil sebelum ia terjadi  , amalkan ayat-ayat Al quran yang boleh jadi pedinding untuk diri kita ( cth ayat kursi and byk lagi kalo nak listkan ) 

Dengan Izin tuhan , naseb baekla  aku tersedar ketika tengah cakap tadi ,then terus matikan telefon . Dulu pernah melayang RM50 dekat negro kat KTAMS , UKM waktu sem pertama . waktu tu , si negro tu datang kat aku then cakap " dont be afraid , i'm muslim " and dia bagi salam , and aku pon membalasnya sambil berjabat tangan . then si negro cakap dia ada flight  , and kereta dia rosak . and aku bagi RM50 dengan tolong kol teksi kat si negro tuh.waktu tuh kosmate pon baru sampai then yang bagi number tepon tu kosmate aku ( acap  dengan ajim ) gak tapi tah macam mana aku p bagi RM50 kat dia free-free ja..after tu ,kat kelas kosmate aku tanya negro tu mintak ap ,then baru aku recall yang dah bagi kat negro bertuah tuh.

haha , ok that enough . Post kali ini just for sharing the information and my experience..

so :
jangan percaya sebarangan ,
selidik dulu then baru decide!!!

1 comment:

  1. pernah kena juga pada sya... memang best la kita menipu dye balik.. layan je sebb tgah boring sambil makan.. kesian dye.. hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...